Czeski Pilzner z brewkita

Jeśli jesteś początkującym piwowarem lub dopiero chcesz zacząć warzyć piwo i nie masz skomplikowanego sprzętu, ale za to masz chłodną piwniczkę i chcesz uwarzyć coś co zasmakuje wszystkim to proponuję uwarzenie Czeskiego Pilznera!

Może nie będzie to Pilzner idealny, ale na pewno lepszy od każdego Pilznera komercyjnego jakiego do tej pory piłeś/piłaś.

Zaproponuję dziś wzbogaconą wersję piwa warzonego najprostszą metodą, czyli piwo z brewkita.

Co ważne, musisz mieć pomieszczenie gdzie będziesz mógł/mogła utrzymać temperaturę 8-12°C.

Niestety większość brewkitów mających w nazwie “Pils”, “Pilzner”, “Lager” ma w zestawie drożdże górnej fermentacji i nie uzyskamy na nich pilznera o czystym profilu, dlatego proponuję wyrzucić drożdże z zestawu i zamienić je na drożdże dolnej fermentacji.

Co potrzebujemy, aby uwarzyć 20l Czekiego Pilznera?

– 1 puszka Coopers Pilzner lub Brewferm Pils

-1 puszka Ekstrakt Słodowy Jasny  1,7kg Bruntal lub WES

– 50g chmielu Saaz

– drożdże dolnej fermentacji np. Saflager S-23 lub Saflager W 34/70 lub Mauribrew Lager

dropsy fermentacyjne

Potrzebujesz jeszcze środek do dezynfekcji np. nadwęglan sodu lub pirosiarczyn sodu.

Większość sprzętu potrzebnego do uwarzenia piwa w ten sposób znajdziesz w swojej kuchni. Będziesz potrzebował/potrzebowała:

fermentor 31l najlepiej z kranikiem i rurką fermentacyjną, ewentualnie balon szklany o pojemności 30l.

butelki do piwa i kapslownicę lub butelki z zamknięciem pałąkowym, ewentualnie butelki PET

cukromierz

– garnek około 2l, sitko, długą łyżkę lub chochlę, garnek 5l

 

Jeśli mamy już surowce i sprzęt przystępujemy do “warzenia”

1. Myjemy i dezynfekujemy fermentor. Roztwór do dezynfekcji przygotowujemy zgodnie z instrukcją na opakowaniu

2. Gotujemy około 0,5- 1l wody, wsypujemy chmiel i po krótkiej chwili wyłączamy palnik, odstawiamy na około 10 minut, a następnie przecedzamy “herbatkę” przez wyparzone sitko dodając płyn do fermentora

3. Zdejmujemy plastikowe wieczko z puszki brewkita. Saszetkę z drożdżami odkładamy, nie będzie nam potrzebna

4. Obie puszki wkładamy do gorącej wody na kilka minut, aby łatwiej było wylać zawartość

5. Wylewamy zawartość obu puszek  do fermentora

6. Dolewamy 3-4l gorącej wody i mieszamy (zdezynfekowaną łyżką) aż do całkowitego rozpuszczenia ekstraktu

7. Uzupełniamy wodą do objętości 21-23l. Intensywnie mieszamy, aby napowietrzyć brzeczkę. Im zimniejsza woda tym lepiej. Jeśli nie masz pewności co do jakości mikrobiologicznej wody lub gdy woda jest mocno chlorowana, to lepiej wcześniej ją przegotować (aby ulotnił się chlor należy gotować bez pokrywki) i ostudzić.

8. W między czasie przygotowujemy drożdże. Do wyparzonej filiżanki z przegotowaną, ostudzoną do temperatury poniżej 30°C wodą wsypujemy drożdże. Nie mieszamy, odstawiamy na 15-20 minut. Po tym czasie dodajemy zawartość filiżanki do zdezynfekowanego fermentora.

9. Fermentor zamykamy pokrywką i odstawiamy w miejsce o temperaturze 8-12°C. Jeśli mamy pokrywkę z rurką fermentacyjną to dociskamy pokrywkę maksymalnie. Jeśli nie mamy rurki fermentacyjnej wówczas zostawiamy niewielką szczelinę miedzy fermentorem, a pokrywką, tak aby ulatniający się dwutlenek węgla miał gdzie uchodzić.

10. Po trzech tygodniach sprawdzamy zawartość ekstraktu. Wynik zapisujemy. Po 2-3 dniach ponownie dokonujemy pomiaru. Jeśli wynik nie uległ zmianie możemy przystąpić do rozlewu. Jeśli zawartość ekstraktu spada, to fermentację trzeba wydłużyć o kilka kolejnych dni.

11. Rozlew. Butelki myjemy i  dezynfekujemy. Fermentor ustawiamy na stole. Pozostawiamy w spokoju około 30 minut pozwalając, aby osady znów osiadły na dnie. Do każdej butelki wrzucamy po jednym dropsie fermentacyjnym (1 drops jest przewidziany na 0,5l piwa) i kranikiem wlewamy piwo do butelki. Kapslujemy.

12. Butelki pozostawiamy 3-4 dni w temperaturze pokojowej, a następnie przenosimy do chłodniejszego pomieszczenia

13. Po 3-4 tygodniach możemy przystąpić do degustacji. Smacznego!!!

 

Tagi: , ,

Powiązane wpisy

59 komentarzy do “Czeski Pilzner z brewkita

  1. Dorota on

    Może i lepiej, ale jeśli ktoś ma warunki do fermentacji lagerów, to z efektów warzenia piwa z takiego ulepszonego brewkit’a może być bardzo zadowolony.

    Odpowiedz
  2. markek on

    witam właśnie próbuje uwarzyć tego ulepszonego brewkit’a w sumie robię to pierwszy raz ale jak narazie chyba dobrze idzie w każdym razie fermentuje zobaczymy za 3 tyg co mi wyszło .Mam piwniczkę wielkości 10m2 w której panuje zawsze ta sama temp 8 stopni w końcu znalazłem dla niej zastosowanie a miałem ją zasypać ,ale dzięki tej stronie tchnę w nią drugie życie pozdrawiam mark

    Odpowiedz
  3. Rafal on

    Witam pani Doroto . Na wstępie dziękuje za receptę na ulepszacza brewkita.
    Piwo z w/w recepty właśnie kończy 3 tyg fermentacje a ja za bardzo nie mam jeszcze butelek do zabutelkowania całej zawartosci (2x20l) i tak sobie myślałem przelać na cicha żeby sobie jeszcze z 2 tyg poczekalo . Ma to jakikolwiek sens w piwie z brewkitu ? Piwo fermentowalo w w temp 11-12 stopni i na cicha z tego co rozumiem powinienem dać w temp bliska 0 ale nie ma takiej możliwości czyli na cichej zostałoby w 11-12
    Nie powinienem odstawić piwa na 2-3 dni w temp 18-20 stopni żeby mi sie ulotnili zapachy kwasu?
    Z góry dziękuje za odpowiedz i pozdrawiam

    Odpowiedz
    • Dorota on

      Przepraszam, że tak późno odpowiadam… Nawet dla piwa z brewkit’u cicha fermentacja ma sens – pozbywamy się wówczas osadu drożdżowego. Można ja przeprowadzić w 11-12C. Można na 2-3 dni lekko podnieść temperaturę do około 14C, aby pozbyć się ewentualnie diacetylu, ale nie jest to konieczne. Prosze o informację o efekcie końcowym 🙂

      Odpowiedz
  4. Tom on

    Witam,
    chciałbym spytać o ten dodatkowy chmiel Saaz.
    Czy to oznacza że za mało jest go w brewkicie?
    Zastanawiam się nad zrobieniem lagera/pilsa z Gozdawy, czy do nich też warto dać extra goryczkę?
    Pozdrawiam
    Tomek

    Odpowiedz
    • Dorota on

      Dodatkowy chmiel proponuję dodać tylko dla aromatu, a nie dla goryczki, poziom goryczki w brewkitach jest z reguły OK. Do Gozdawy też można dodać porcję chmielu dla zintensyfikowania aromatu.

      Odpowiedz
  5. Marcin on

    Witam Pani Doroto.
    Mam zamiar po raz pierwszy udoskonalić brewkita Jestem w posiadaniu zestawu Altbier Gozdawy. Czy dodając chmiel aromatyczny lubelski lub sladek (30-50g) piwo nie straci na smaku.
    Z góry dziękuję za odpowiedź.
    Pozdrawiam

    Odpowiedz
    • Dorota on

      Witam, oczywiście można dodać chmiel aromatyczny, nie zaszkodzi 🙂 Chociaż chcąc być w zgodzie ze stylem, to akurat Alt nie powinien mieć zbyt mocnego aromatu chmielowego.

      Odpowiedz
  6. Gluzat on

    Pani Doroto a czy jedno opakowanie drożdży saflager s-23 wystarczy bo zakupiłem a w instrukcji pisze że w temperaturze pokojowej jedno a w 11-15*C dwa opakowania każde po11,5g
    Drożdże mam firmy FERMENTUS

    Odpowiedz
  7. Charlie on

    Witam! Trzy tygodnie temu nastawiliśmy z kuzynem pilznerka. Bardzo balismy sie, co z tego wyjdzie, ale chyba wszystko idzie ku dobremu, przelaliśmy piwko na cichą fermentacje, pachnie cudnie!

    Odpowiedz
  8. Charlie on

    Z przejecia nie nadmieniłam, ze pilznera zrobiliśmy wedlug przepisu Pani Doroty, a fermentowal w piwnicy w stałej temperaturze 12 stopni.

    Odpowiedz
  9. Tymek113 on

    Witam, mam pytanie czy do tego przepisu użyć 1 czy 2 opakowania drożdży?
    czy warto inwestować w te dropsy fermentacyjne czy jest duża różnica gdy dodam cukier/glukozę?

    Odpowiedz
    • Dorota on

      Wszelkiej maści kalkulatory mogą powiedzieć coś innego… ale jedno opakowanie wystarcza. Oczywiście nie zaszkodzi użycie dwóch 🙂 Dropsy to przede wszystkim komfort użycia, jeśli chodzi o jakość piwa nie ma większego znaczenia czy użyjesz cukru, glukozy czy ekstraktu.

      Odpowiedz
        • Dorota on

          Może być za zimno, fermentacja może trwać zbyt długo, co odbije się na smaku piwa. Za to temperatura poniżej 8C będzie idealna do przeprowadzenia cichej fermentacji i przechowywania gotowego piwa.

          Odpowiedz
  10. Filip on

    Czy mogę przelewać piwo do butelek w temp. pokojowej czy muszę to robić w piwnicy w temp., w której fermentowało? I druga sprawa dotycząca refermentacji w butelkach, Pani pisze żeby zostawić kilka dni w temp. pokojowej i dopiero w chłodne miejsce, a może od razu w chłodne miejsce? W piwnicy mam ok. 11-12 stopni.

    Pozdrawiam

    Odpowiedz
  11. Dorota on

    Można oczywiście butelkować w temperaturze pokojowej. Piwo po butelkowaniu można też przenieść od razu w chłodne miejsce, nawet będzie to bardziej korzystne dla jego jakości, tylko nagazowanie może potrwać trochę dłużej.

    Odpowiedz
  12. Maciej Aszek on

    Posiadam jedną puszkę GOZDAWA Golden Ale (“zaopiekowałem” się nim, gdyż poprzedni jego właściciel chciał go skazać na przeterminowanie z zapomnieniem włącznie). W opisie producent podaje: “…Piwo w stylu Pale Ale, popularne brytyjskie piwo górnej fermentacji, podobne do Lagera.”. Jakoś nie mam ochoty na wyspiarski napitek i zastanawiam się, czy to “podobieństwo” daje szansę “uwarzyć” czeskiego pilznera z tego brewkita i dodatków przez Panią podanych w przepisie?
    Drugie moje pytanie dotyczy samej puszki: czy wypukłe denka mogą świadczyć, że produkt może być zepsuty (na przykład z powodu przechowywanie w nieodpowiedniej temperaturze)?

    Odpowiedz
  13. Armina26 on

    Witam Serdecznie:)

    Aktualnie warzę swoją 2 warkę z brew kita. Jest to Silesian Lager OB. Wszystko robione zgodnie z instrukcją. Blg początkowe 10. Rurka zaczęła bulgotać po ok 24 godz i… po 12 przestała. Brzegi pokrywy dodatkowo dociążyłam, aby być pewnym, że jest szczelna. Piany praktycznie zero, przez ściany widzę brązowe osady na wiadrze. Temp. 21C-stała. Wiem, że lagery powinny fermentować w niższych temperaturach, ale czytałam, że drożdże do nich dodawane (do brew kita) są zazwyczaj górnej fermentacji, dlatego fermentację postanowiłam prowadzić w temp. pokojowej. Na saszetce nie było żadnej informacji co to za drożdże. Nie wiem teraz, czy to możliwe, aby fermentacja tak szybko się zakończyła, co powinnam dalej zrobić i czy dobrze postąpiłam z temp. pokojową?? Najbardziej nurtuje mnie ta temperatura fermentacji, bo może popełniłam błąd? Będę wdzięczna za odpowiedź. Dużo czytam i doszkalam się na temat domowego piwowarstwa, ale nigdzie nie znalazłam informacji na ten temat. Serdecznie pozdrawiam A:)

    Odpowiedz
    • Dorota on

      Cześć,
      jak to mówią pierwsze koty za płoty :)Nie wiem dokładnie jakie drożdże są w zestawie, bo producent nie podaje takich informacji, ale poleca fermentację w temperaturze 16-22C, więc pewnie górnej fermentacji, czyli powinno być OK. Najprawdopodobniej piwo skończyło fermentować, ale poczekaj z butelkowaniem przynajmniej tydzień i zabieraj się za warzenie piwa z samodzielnym chmieleniem i sama dobierz drożdże 🙂

      Odpowiedz
  14. jarod on

    Witam, napisala pani ze po trzech tygodniach sprawdzamy zawartosc ekstraktu,ok ale jestem zielony jak narazie w temacie i nie rozumiem o co chodzi,sprawdzamy cukromierzem tak?? z gory dziekuje za odp

    Odpowiedz
  15. slaw on

    Brewferm® Pils -takie cudo mam zamiar uzyc do zrobienia piwa, w zestawie jest juz .Mam z niego zrezygnowac i kupic taki jaki pani podaje w swoim przepisie tak?

    Odpowiedz
  16. slaw on

    o kurde faktycznie nie wpisalem tego o co mi chodzi,? hmm chyba szybciej mysle niz pisze:)
    A wiec chodzilo mi o to ze w zestawie brewkit BREWFERM PILS jest juz “1,2 kg ekstraktu słodowego jasnego (suchego)” w pani przepisie jest podane zeby zakupic “1 puszka Ekstrakt Słodowy Jasny 1,7kg Bruntal lub WES”. Rozumiem ze tego ekstraktu ktory jest w zestawie nie uzywac,tylko koniecznie uzyc ekstraktu slodowego ktory pani podala w swoim przepisie?moze to glupawe pytanie ,ale jako swierzak w temacie wole sie upewnic na 100% Pozdrawiam

    Odpowiedz
  17. slaw on

    kurcze siostra pospieszyla sie z zamowieniem i zamowila tez ten ekstrakt slodowy jasny1,7kg Bruntal.To teraz w takim razie jak bede mial tez ten ktory jest w zestawie(1,2 slodowy jasny suchy) i ten dodatkowy ktory pani miala w przepisie(1.7kg slodowy jasny bruntal), to ktory bedzie lepiej dodac,zeby piwo bylo lepsze?

    Odpowiedz
  18. alan on

    Witam niedlugo bede butelkowal piwo wedlug pani przepisu,zakupilem dropsy fermentacyjne firmy Coopers,na stronie internetowe pisali ze jeden drops starcza na jedna butelke 500ml , producent na opakowaniu napisal ze jeden drops jest na butelke 375ml, a na butelki 750ml dwa dropsy.Obawiam sie w takim razie ze ten jeden drops na butelke 500ml to bedzie za malo i piwo sie nie nagazuje odpowienio.Ma pani jakies doswiadczenie moze z takimi dropsami ?czy faktycznie jeden starczy na 500ml skoro producent podaje inaczej.
    dropsy to DIY BEER COOPERS carbonation drops.

    Odpowiedz
  19. beerman on

    czesc moje pytanie jest odnosnie dodawania juz uwodnionych drozdzy do fermentatora.Dodajemy je okej , ale rozlewamy je po calym wiaderku? a moze w jedno miejsce , i czy mieszamy pozniej cala zawartosc zeby rozprowadzic drozdze czy po prostu rozlewamy rownomiernie i tyle?

    Odpowiedz
  20. beerman on

    a i czy po tych 3tygodnach gdy wszystko jest si to zamiast butelkowac,czy jest sens zlac na cicha fermentacje tak na 2 tygodnie i dopiero po tym czasie butelkowac?czy to wplynie jakos pozytywnie na efekt koncowy?

    Odpowiedz
  21. Dorota on

    Można zlać na cichą, piwo powinno się lepiej wyklarować, trzeba tylko pamiętać, że każde przelewanie niesie za sobą ryzyko zakażenia.

    Odpowiedz
  22. beerman on

    drozdzen po uwodnieniu i trzymaniu ich w szklancwe z woda temp poczatkowa 25stopni,czesc opadla na dno na odrzezach przy szkle niby jakies malutkie babelki, ale malutkie z paru miejscach ,reszta na wierzchu w nie zmienionym skladzie.Po czekaniu ponad 20minut ,wlalem do brzeczki.Czy mam prawo myslec ze drizdze mogly byc martwe i fermentacja nie ruszy?zadalem drozdze saflager-s-23.I dziekuje za poprzednie odpowiedzi:)

    Odpowiedz
  23. Dorota on

    Ciężko powiedzieć, nie widząc tego… Rzadko się zdarza jednak, żeby drożdże suche były martwe. Tak czy inaczej wszystkiego dowiesz się w ciągu najbliższych godzin. Trzymam kciuki, żeby fermentacja szybko ruszyła 🙂

    Odpowiedz
  24. beerman on

    Dzis sprawdzalem co sie dzieje z brzeczka ,chyba fermentuje ,nie mam transparentnego fermentora wiec nie widac co sie dzieje w srodu, ale tak 2 razy na minute jest bulgotanie w rurce fermentacyjnej.Mysle ze to dobry znak:)

    Odpowiedz
  25. jacek on

    czy po zrobieniu wszystkiego tak jak mowi przepis , ruszeniu fermentacji trzeba to jakos specjalnie codziennie dogladac??czy mozna powiedzmy zostawic zeby spokojnie sobie pykalo.A jesli trzba dogladac to na co zwracac uwage?

    Odpowiedz
  26. beerman on

    Witam ponownie,tak jak pisalem juz we wczesniejszym wpisie fermentacja na nastepny dzien ruszyla i bylo bulgotanie miedzy 2-3 razy na minute,niestety po nastepnych 2dniach stwierdzilem ze w zasadzie juz nic nie bulgocze.postanowilem troche poczekac bo moze tak ma byc czy cos, niestety do dzis dnia zro oznak ,nic nie bulgocze w rurce,obawiam sie ze fermentacja sie moze zatrzymala(o ile jest taka mozliwosc),z rurki czuc zapach drozdzowy,bulgotania zero.Jak pani mysli czy cos moglo sie zlego zadziac? czy moze to normalny objaw?z gory dzieki za odpowiedz.(Fermentor stoi w piwnicy gdzie panuje stala temperatura 12stopni)

    Odpowiedz
  27. Łukasz on

    Cześć,
    mam pytanie o drożdże.Mianowicie,chciałem dodać Mangrove Jack M76 BAVARIAN LAGER.Temp.fermentacji podana na opakowaniu to 8-14,czyli w sam raz.Ale zastanawiam się,czy dodawać je do brzeczki wystudzonej do około
    14 stopni,czy wystarczy,że będzie miała jakieś 25 stopni?
    Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam
    Łukasz

    Odpowiedz
  28. Marko on

    Dzień dobry,

    Po wymieszaniu brzeczki z wodą i drożdżami jaką powinna mieć temperaturę końcową przed odstawieniem do fermentacji?

    Odpowiedz
  29. Malyy on

    Witajcie jak się mam odnieść do drożdży skoro na opakowaniu napisane jest na 10-15l A tu mamy 21-23 l to kupować 2 paczki czy z jednej będzie ok czy z jednej może wyjść słabsze piwo ? Mniej %? Gorszej jakości?

    Odpowiedz
      • Maly on

        Spoko tak zrobiłem dwie paki, niepokoji mnie jedna sprawa z drożdżami dlaczego po wsypaniu do szklanki nie mieszamy????? Kurde nie mieszalem i nic się nie zamoczylo i nic nie opadlo na dno tak jak były suche tak pozostały do końca:-( więc jaki sens było je wrzucać do wody skoro nic się z nimi nie stało i wyspałem je z szklanki potem do całości czy dobrze zrobiłem i to ruszy ?

        Odpowiedz
  30. Malyy on

    Spoko tak zrobiłem dwie paki, niepokoji mnie jedna sprawa z drożdżami dlaczego po wsypaniu do szklanki nie mieszamy????? Kurde nie mieszalem i nic się nie zamoczylo i nic nie opadlo na dno tak jak były suche tak pozostały do końca:-( więc jaki sens było je wrzucać do wody skoro nic się z nimi nie stało i wyspałem je z szklanki potem do całości czy dobrze zrobiłem i to ruszy ?

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *